Marzec miesiącem naukowca - Zespół Szkół im. Rodziny Wyleżyńskich w Wielgolesie

Przejdź do treści

Menu główne:

Marzec miesiącem naukowca


MARZEC MIESIĄCEM NAUKOWCA
- PODSUMOWANIE PROJEKTU.
   Od 1 do 31 marca 2021 r. był realizowany projekt „Woda – niezwykła substancja”. Jego opracowaniem i realizacją zajęli się  nauczyciele tworzący zespół matematyczno – przyrodniczy.Adresatami zaplanowanych działań byli  uczniowie klas IV–VIII.

Zaproponowane uczniom formy działań to:
  • konkurs matematyczny o tematyce związanej z wodą  dla uczniów klas VII – VIII
  • doświadczenia z fizyki i chemii przeprowadzane w domu i udokumentowane za pomocą zdjęć i filmów (dla uczniów klas VII – VIII)
  • prezentacje multimedialne i plakaty z biologii na temat ,,Życie w wodzie”( kl. V – VI)
  • ciekawostki o największych rzekach świata z geografii ( w kl. V)
  • origami (kl. IV – VIII)
Wszystkim działaniom  przyświecał jeden cel - uzmysłowienie dzieciom, jak ważna w naszym życiu jest woda.

Biologia
 W projekcie udział wzięli uczniowie kl. V – VI. Prezentacja wyników pracy na forum klas nastąpiło 30 marca podczas zajęć z biologii.
Wśród wybranych zagadnień tematycznych znalazły się:
– Woda w organizmie człowieka.
– Rośliny i zwierzęta zbiorników wodnych.
– Warunki życia w mojej rzece.
– Ryby słodkowodne.
– Ryby słonowodne.
– Rzeka oczami ryby.
W projekcie udział wzięli:
klasa V a –
Damian Wojda, Dawid Stańczak, Patrycja Całka, Kamil Książek, Karol Rosochacki, Mateusz Prus, Ola Chrustowska, Oliwia Górska, Paulina Lech, Krystian Chrustowski
klasa V b –
Gabrysia Bajsztok, Kinga Perczyńska, Wiktoria Szostak, Wiktoria Zwierz
klasa VI –
Alan Adamczyk, Amelia Adamczyk, Kacper Baran, Ola Branicka, Paulina Lech, Ola Rechnio, Klaudia Rombel, Oliwia Rombel.
Matematyka
   Uczniowie klas IV - VIII mieli okazję sprawdzić swoje umiejętności w konkursie matematycznym "Model bryły przestrzennej wykonany metodą origami". Konkurs cieszył się dużym zainteresowaniem, mimo iż sztuka składania papieru metodą origami jest trudna i pracochłonna. Stopień trudności wykonanych brył był bardzo zróżnicowany, jednakże każda bryła była wykonana staran-nie i świetnie prezentowała się na zdjęciu. W ostatnim tygodniu marca uczniowie zaprezentowali swoje prace na lekcjach matematyki. Autorzy brył chętnie opowiadali o tym, w jaki sposób wykonywali swoje prace, np. ile czasu poświęcili na ich stworzenie, z ilu elementów składa się bryła. Niektórzy uczniowie przesłali nawet krótki film, na którym wykonują lub prezentują swoją bryłę, jak np. może zmienić kształt. Wszystkich uczestnikom konkursu należy się wyróżnienie, ale zgodnie z regulaminem konkursu, nagrodę dostaną zwycięzcy.

W kategorii klas IV:
- I miejsce – Julianna Wielgo kl. IV b, Michał Gościej kl. IV b
W kategorii klas V – VI:
- I miejsce - Gabriela Bajsztok V b
- II miejsce - Mateusz Prus kl. V a, Patrycja Całka kl. V a
- III miejsce - Krystian Chrustowski kl. V a
W kategorii klas VII - VIII:
- I miejsce - Rafał Chróst kl. VII a
- II miejsce - Mateusz Chrustowski kl. VIII b, Olga Domańska kl. VIII a, Oliwia Pieniak kl. VIII a
- III miejsce - Oliwia Luśnia kl. VIII b
   We wtorek 22 marca 2021 r. wszyscy uczniowie klas VII - VIII wzięli udział w konkursie wiedzy matematycznej, podczas którego mieli do rozwiązania 12 zadań o tematyce związanej z wodą. Stopień trudności zadań był zróżnicowany, ale nie zraziło to uczestników do tej formy aktywności. Głównym celem konkursu było wskazanie sposobów  oszczędzania wody oraz  jej niezbędności w życiu codziennym.
Wyniki konkursu:
- I miejsce - Oliwia Pieniak kl. VIII a
- II miejsce - Bartłomiej Całka kl. VIII, Aleksandra Sadowska kl. VIII b Jakub Sikora kl. VIII a
- III miejsce - Jan Galej kl. VII a
Chemia i fizyka
   Uczniowie klas 7 i 8 podczas zajęć chemii i fizyki opracowali doświadczenia ukazujące właściwości fizyczne i chemiczne wody. Szereg doświadczeń obrazowało przemiany fazowe wody, procesy rozpuszczania, mieszania. Uczniowie planowali, przeprowadzali i dokumentowali przebieg prostych doświadczeń chemicznych i fizycznych z użyciem sprzętu powszechnie dostępnego. Przygotowując projekt, położono szczególny nacisk na bezpieczeństwo wykonywanych eksperymentów. Realizacja projektu ,,Woda - niezwykła substancja" sprawiła uczniom wiele satysfakcji i stała się inspiracją do nowego spojrzenia na otaczającą ich rzeczywistość.
Geografia
    Która rzeka jest najdłuższa na świecie? Nil czy Amazonka? To pytanie coraz częściej nurtuje wielu ludzi. Zainteresowali się też tym uczniowie kl. 5. Próbowali znaleźć w dowolnych źródłach kilka faktów dotyczących obu rzek. Prace przedstawili w ostatnim tygodniu marca.
Na pochwałę na forum klasy zasłużył Krystian Chrustowski z kl. V a, który wyszukał najwięcej informacji.
     Uczestnictwo w projekcie zostało nagrodzone oceną z przedmiotu.
Zwycięzcy konkursów otrzymają nagrody książkowe na zakończenie roku szkolnego.
Wszystkie zaplanowane działania okazały się bardzo interesujące i dostarczyło uczniom wielu wrażeń. Młodzi naukowcy wykazali się dużym zaangażowaniem, za co im serdecznie dziękujemy.
 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego