Z wizytą w Kotlinie Kłodzkiej i w Czechach - Zespół Szkół im. Rodziny Wyleżyńskich w Wielgolesie

Przejdź do treści

Menu główne:

Z wizytą w Kotlinie Kłodzkiej i w Czechach

Z WIZYTĄ W KOTLINIE KŁODZKIEJ I W CZECHACH
   Każdego roku w maju organizujemy kilkudniowe wyjazdy do odleglejszych i ciekawych krajobrazowo miejsc. Tym razem wybór padł na południowo- zachodnie rejony Polski oraz północne Czechy.
     Pierwszym punktem naszej wycieczki była stolica Dolnego Śląska-Wrocław. Miasto przywitało nas mżawką, ale nie przeszkodziło to nam poznać jego uroków. Wraz z pilotem, panem Piotrem odbyliśmy spacer po starówce w poszukiwaniu słynnych krasnali. Po drodze mijaliśmy Plac Solny, Uniwersytet Wrocławski, Halę Targową i Nowy Targ, kościół św. Marii Magdaleny oraz Kurzy Targ i Pręgierz. Barwne opowieści przewodnika przybliżyły historię tego pięknego miasta.
    Góry Stołowe widziane z odległości kilkunastu kilometrów wyglądają jak gigantyczny stół. Pionowe krawędzie opadają w dół nawet na 300 m, rozdzielając się na poszczególne ławice. Rozcięcia, płytowo ułożonego piaskowca z górnej warstwy, tworzą zgrupowania skalnych ostańców- Szczelińca i Błędnych Skał. Rezerwaty stały się celem naszej wspinaczki. Zastaliśmy zupełnie bajkowy krajobraz- wąskie szczeliny, labirynty, fantastyczne kształty skał- Okręt, Wielbłąd, każdy mógł zobaczyć to, co podpowiadała mu wyobraźnia. Także filmowcy zauważyli niepowtarzalność tego miejsca- nakręcono tu sceny do filmu ”Książę Kaspian”- jednej z części „Narnii”.
   Popołudnie spędziliśmy w znanej miejscowości wypoczynkowe j- Kudowa Zdrój. Sama miejscowość powstała prawdopodobnie jako przysiółek Czermnej pod koniec średniowiecza i nazywała się Chudoba z powodu „chudych”, czyli ubogich gleb. Tutejsze wody mineralne zostały wspomniane w 1580 r. i już przed wojną trzydziestoletnią cieszyły się szerokim uznaniem. Obecnie Kudowa Zdrój jest jednym  z bardziej znanych uzdrowisk w Polsce. Na odwiedzających czekają pijalnie wód i rozległy park zdrojowy, który przywitał nas kolorowym kwieciem rododendronów.
      Kolejny dzień upłynął pod znakiem odwiedzin u południowych sąsiadów - Czechów.
W niewielkiej odległości od stolicy mieści się muzeum lotnictwa i awiacji. Na rozległym terenie dawnego lotniska znajduje się ekspozycja dawnych i współczesnych maszyn latających, jak również kapsuła, którą wylądowali powracający na Ziemię kosmonauci.  Praga przywitała nas piękną, słoneczną pogodą. Wielu turystów pragnęło poznać uroki tego miasta, leniwie wędrując po praskich uliczkach i zaułkach. Nasz spacer zaczęliśmy na Hradczanach, wzgórzu, nad którym góruje Zamek Królewski. Następnie Małą Straną przeszliśmy na Stare Miasto przez słynny most Karola, dalej Drogą Królewską ku kościołowi Marii Panny przed Tynem i Ratuszowi Staromiejskiemu, na którym widnieje Orloj- zegar wskazujący nie tylko godzinę, ale i aktualne położenie planet. Przechadzkę po Pradze zakończyliśmy na Placu Wacława - miejscu ważnym dla każdego Czecha. Przewodnik przybliżył nam najciekawsze informacje na temat stolicy i historii naszych południowych sąsiadów. Byliśmy pod wielkim wrażeniem piękna Pragi, miasta, które ma jeszcze wiele uroczych miejsc do odkrycia.
      Wycieczka do Adrszpachu - Skalnego Miasta w północnych Czechach było dla nas wielką przygodą. To wyjątkowe miejsce ze względu na skupienie niezliczonej ilości  wysokich na kilkadziesiąt metrów ostańców skalnych. Gotycka Furta wprowadza wędrowca w labirynt wąskich alejek i uliczek obramowanych pionowymi ścianami piaskowca. Podziw wzbudzają nazwane adekwatnie do kształtu fantastyczne formy skałek: Dzban, Głowa Cukru, Słoniowy Rynek, Dzwonnica czy przytulona do siebie para Kochanków. Wielką atrakcją turystyczną od ponad stu lat jest żegluga płaskodenną łodzią po jeziorku. Żmudną wspinaczkę po schodach wynagradza Wielka Panorama Adrszpachu. Absolutnie magiczne miejsce stworzone siłami przyrody na dnie dawnego zbiornika morskiego, a przecież Czechy to kraj śródlądowy!
     Ostatni dzień wycieczki i kolejna przygoda, tym razem pod ziemią. Odwiedzamy dawną kopalnię złota w Złotym Stoku. Sieć korytarzy wiedzie przez chodnik śmierci, skarbiec i laboratorium szalonego alchemika. Zwiedzamy sztolnię Gertrudy, zjeżdżamy podziemną ślizgawką i podziwiamy zabawną galerię Muzeum Przestróg, Uwag i Apeli. Już na powierzchni ziemi zaopatrujemy się w kilka pamiątek i ruszamy w powrotną drogę. Aż trudno uwierzyć, jak szybko minęło pięć dni. Mamy cudowne wspomnienia, wiele zdjęć i nadzieję na nowe przygody.
      Uczestnicy wyjazdu: uczniowie kl. IV- VI Szkoły Podstawowej i I - III Gimnazjum pod opieką pań:  M. Wójtowicz,  L. Parobczyk,  A. Białoty i  K. Chrustowskiej.                    <<<