„Chodzi mi o to, aby język giętki powiedział wszystko, co pomyśli głowa”
Juliusz Słowacki
Logopeda szkolny - Magdalena Rutkowska
Logopeda pracujący w szkole podejmuje następujące działania:- Zajmuje się usuwaniem zaburzeń wymowy, które pojawiają się u uczniów (dyslalia). Są one spowodowane czynnikami środowiskowymi, genetycznymi, anatomicznymi, funkcjonalnymi oraz słuchowymi;
- Wspomaga rozwój komunikacji językowej u dzieci w normie psychoruchowej (działania polegają głównie na rozszerzaniu słownictwa dziecka);
- Zapobiega powstawaniu zaburzeń rozwoju mowy – profilaktyka logopedyczna;
- Doskonali mowę ukształtowaną (pracuje nad dykcją, rozwija kulturę słowa oraz skuteczną komunikację i porozumiewanie się);
- Wykrywa i diagnozuje nieprawidłowości pojawiające się w rozwoju mowy dzieci (prowadzi badania przesiewowe, spryningowe, które kończą się wnioskiem, czy rozwój dziecka przebiega zgodnie z normą, czy pojawia się konieczność skierowania dziecka na dalsze badania; określa formy opóźnionego lub zaburzonego rozwoju mowy; buduje programy terapii);
- Kształtuje językowe porozumiewanie się u dzieci, które tej umiejętności nie przyswajają w sposób naturalny (zaburzenia rozwoju mowy i komunikacji związane z uszkodzeniami słuchu, ośrodkowego układu nerwowego, wynikające z wad zespołów genetycznych, opóźnionym rozwojem psychoruchowym oraz wiele innych);
- Usprawnia logopedycznie dzieci z różnymi formami zaburzeń mowy;
- Współpracuje z rodzicami, nauczycielami, pedagogiem szkolnym, psychologiem szkolnym, innymi pracownikami szkoły oraz instytucjami edukacyjnymi (np. poradnia psychologiczno- pedagogiczna).